Νέα έκθεση-σοκ για μαθητές
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ
Νέο καμπανάκι, αυτή τη φορά από
την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Ετήσια έκθεση της
Ε.Ε. που δημοσιοποιήθηκε χθες, έδειξε ότι σχεδόν ο ένας στους τρεις Ελληνες
μαθητές δεν διαθέτει βασικές δεξιότητες. Μάλιστα, είναι εντυπωσιακό ότι η
Ελλάδα πηγαίνει από το... κακό στο χειρότερο. Προ δύο εβδομάδων η ετήσια έκθεση
της ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ), που παρουσίασε κατ’ αποκλειστικότητα η «Κ» στο φύλλο της 13ης Σεπτεμβρίου,
προκάλεσε έντονο προβληματισμό, καθώς έδειξε ότι οι 16χρονοι υστερούν σημαντικά
σε κρίσιμα μαθήματα του σχολείου, τα οποία αντιστοιχούν σε βασικές δεξιότητες
για τη ζωή. Ειδικότερα, η ΑΔΙΠΠΔΕ έκανε λόγο για κίνδυνο λειτουργικού
αναλφαβητισμού για μεγάλη μερίδα μαθητών.
Στη δική της «έκθεση
παρακολούθησης και κατάρτισης για το 2019» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μιλάει για
δεκαπεντάχρονους μαθητές που εξακολουθούν να διατρέχουν κίνδυνο εκπαιδευτικής
φτώχειας, καθώς δεν διαθέτουν βασικές δεξιότητες στην ανάγνωση, στη γραφή και
στα μαθηματικά ή επαρκείς γνώσεις στις θετικές επιστήμες. Στην Ελλάδα το
ποσοστό αυτό είναι στο 32% κατά μέσον όρο, ενώ σε όλη την Ευρώπη το ποσοστό
κυμαίνεται περίπου στο 20%. Συγκεκριμένα, από την έκθεση που παρουσιάστηκε χθες
από τον επίτροπο Εκπαίδευσης Τιμπόρ Νάβρατσιτς, προκύπτουν για την Ελλάδα,
μεταξύ άλλων, τα εξής:
• Το 35,8% των Ελλήνων μαθητών
έχει χαμηλή επίδοση στα μαθηματικά, ενώ στην έκθεση του 2009 το ποσοστό ήταν
30,4%. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 22,2%.
• Ενας στους τρεις επίσης –ακριβές
ποσοστό 32,7%– Ελληνες μαθητές έχει χαμηλή επίδοση στις φυσικές επιστήμες, ενώ
ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 20,6%. Το ελληνικό ποσοστό έχει αυξηθεί από το
25,3% του 2009.
• Στην ανάγνωση το 27,3% των
Ελλήνων μαθητών έχει χαμηλή επίδοση έναντι 19,7% του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Το
2009 ο αντίστοιχος μέσος όρος των Ελλήνων μαθητών ήταν 21,3%.
• Η Ελλάδα είναι πολύ καλύτερα από
την Ευρώπη στην πρόωρη εγκατάλειψη των σπουδών από φοιτητές ηλικίας 18 έως 24
ετών. Το ελληνικό ποσοστό είναι 4,7% και ο ευρωπαϊκός μέσος όρος 10,6%.
• Επίσης περισσότεροι Ελληνες
ηλικίας 30-34 ετών κατέχουν πανεπιστημιακό πτυχίο έναντι των ευρωπαϊκών κατά
μέσο όρο (44,3 και 40,7% τα αντίστοιχα ποσοστά).
• Αντίστροφα τα ελληνικά ποσοστά
είναι χαμηλότερα του ευρωπαϊκού μέσου όρου στη συμμετοχή των 4χρονων στην
προσχολική αγωγή (81,5% για την Ελλάδα και 95,4% για την Ευρώπη) και τη
συμμετοχή των ατόμων 25-64 ετών σε προγράμματα κατάρτισης και διά βίου μάθησης
(4,5% για την Ελλάδα και 11,1% για την Ευρώπη).
Στην Ελλάδα οι δημόσιες δαπάνες
για την εκπαίδευση είναι χαμηλότερες από τις αντίστοιχες περισσότερων
ευρωπαϊκών χωρών και αφορούν κυρίως τη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών. Από την
άλλη, η έκθεση της Επιτροπής αναφέρει ότι το επάγγελμα του εκπαιδευτικού είναι
ελκυστικό, αλλά παρατηρείται έλλειψη ευκαιριών και κινήτρων για τη βελτίωση του
εκπαιδευτικών.
Περιορισμένη
η σωματική άσκηση των εφήβων
Καθιστική ζωή διάγει η πλειονότητα
των εφήβων της χώρας μας, καθώς μόλις δύο στους πέντε (41,7%) αναφέρουν ότι
έχουν «συχνή» φυσική δραστηριότητα, που σημαίνει ότι τουλάχιστον πέντε ημέρες
την εβδομάδα αθλούνται, παίζουν με τους φίλους τους ή κάνουν οποιαδήποτε έντονη
δραστηριότητα που, επί τουλάχιστον 60 λεπτά της ώρας, αυξάνει τους σφυγμούς της
καρδιάς. Το 11,7% των εφήβων αναφέρει ότι αυτού του είδους τη δραστηριότητα
έχει το πολύ μία φορά την εβδομάδα. Λιγότερο «ενεργά» είναι τα κορίτσια, ενώ
αρνητικό ρόλο διαδραματίζει και η κακή οικονομική κατάσταση της οικογένειας.
Ενας στους τρεις εφήβους δηλώνει ότι δεν υπάρχουν παιδικές χαρές, πάρκα ή άλλοι
ανοικτοί χώροι κοντά στο σπίτι του, στα οποία μπορεί να παίξει, ενώ δύο στους
πέντε (39,9%) υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχουν στο σχολείο τους παιδικές χαρές ή
ανοικτά γήπεδα στα οποία να μπορούν να τρέχουν.
Αυτά είναι τα βασικά ευρήματα έρευνας
του 2018 του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας σε δείγμα
3.863 μαθητών της Στ΄ Δημοτικού, της Β΄ Γυμνασίου και της Α΄ Λυκείου, τα οποία
ανακοινώθηκαν με αφορμή τη σημερινή Ευρωπαϊκή Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού. Οπως
σχολίασε η επιστημονική υπεύθυνος της έρευνας, ομότιμη καθηγήτρια του
Πανεπιστημίου Αθηνών Αννα Κοκκέβη, «τα ευρήματα υπογραμμίζουν την ανάγκη να
ενισχυθεί ο ρόλος του σχολείου ως κεντρικού φορέα για την προαγωγή της φυσικής
δραστηριότητας και της σωματικής άσκησης στους εφήβους τόσο εντός του σχολικού
κτιρίου όσο και εκτός των σχολικών ωρών».
ΠΗΓΗ: Καθημερινή 27.09.2019
ΠΟΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΒΥΡΩΝΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου